Motorrenovering

Klicka på en siffra för att komma till nya avsnitt ->> 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10

Klicka på bilden för att se den större

Motorrenovering

Motorn - det blev lite mer.

Som jag nämnde i inledningen kunde jag inte låta bli, jag lyfte ur motor och växellåda. Efter en ordentlig rengöring började jag fundera om toppen var konverterad för blyfri bensin. Finns bara ett sätt att ta reda på detta. Skruva av toppen! Den var inte anpassad för blyfritt. Jag hade sett annons på Blocket om nya topplock. MG Center Sweden sålde nya topplock med stålsäten för strax under 8 tusen. Jag slog till och beställde! Toppen kom och den såg imponerande ut, ända till jag tittade närmare. Det var bara ventilsätena som var bearbetade. Förbränningsrum och kanaler var väldigt råa! Jag fick plocka fram slipmaskin och sätta igång att slipa kanaler och förbränningsrum.

Så här står det i MG Centers annons...

Specifikation för fabriksny cylindertopp.

Är avsedd att köras på blyfri bensin. Har stålsäten.

Har större förbränningsrum och är bearbetat mer än standard cylindertopp. Enkel ventilfjäder. Stor insugningsventil. Inline oljematning till vippbrygga.

Denna cylindertopp ökar effekten med ca:15 hästar jämfört med standard topp.


Tidigare stod det också att toppen motsvarade en steg 2 topp. Jag blev lite sur och skrev till MG Center om att toppen var helt obearbetad och inte motsvarade en steg 2 topp. - Är du inte nöjd så skicka tillbaka toppen, blev svaret! Efter ytterligare brevväxling sade dom att dom skulle ta bort steg 2 topp. Så har skett men dom skriver fortfarande att den är mer bearbetad, har större förbränningsrum, större ventiler och ger 15 hästar extra. Ventilerna är inte större, toppen är inte bearbetad och ett större förbränningsrum skulle sänka kompressionen vilket knappast höjer effekten! Dåligt!

 

Det blev med tiden så att jag köpte en ny kamaxel och lyftare. Jag tog ur en kolv och tyckte att kolvringarna såg lite trötta ut så jag beställde en ringsats också. Jag har honat ur cylindrarna så det blir lite repor för oljan att fastna i. Man ska inte vara dumsnål. Jag kontrollerade vev- och ramlager. Vevlager skall man bara byta när det är så enkelt. Ramlagren såg bra ut, dom får vara kvar. En kuriositet! Ett ramlageröverfall hade monterats fel vid tillverkningen. När det monterats rätt visade "FRONT" bakåt. Även solen har fläckar.


Jag hittade en gammal färgburk med röd färg. Efter att ha avlägsnat ett tjockt skinn var färgen perfekt! Den flöt ut och blev spegelblank. Oljesumpen, transmissions-kåpan och luckorna till lyftarna blev vackert röda. Jag målar remskivan och oljefiltret svart så det blir en brytning mot det röda.


Vattenpumpen kändes bra så den rengjorde jag och målade röd.


Under resans gång köpte jag en ny strömfördelare. Det är viktigt att denna fungerar bra. Jag har inte satsat på brytarlöst system. Bilen kommer nog inte att köras så väldigt många mil, jag kan byta brytare när det behövs.


Redan från början siktade jag på att ta bort originalfläkten och montera elektrisk fläkt. Den motordrivna fläkten för oväsen och stjäl några hästkrafter. För att få remskivan att sitta bra lät jag tillverka ett nav av aluminium att sätta utanpå remskivan. CNC-operatören lyckades även fräsa in MG-loggan på framsidan av navet. Fränt!


Den nya växelströmsgeneratorn monterades. Det medföljande fästet stämde inte riktigt så jag fick fräsa upp ett hål och göra det avlångt. Med generatorn på plats behövdes en sträckare, nu betydligt kortare än originalet. Mitt barnbarn som arbetar på en industri med vattenskärmaskin och CNC-maskiner fick en ritning. Han skar ut en sträckare i rostfritt stål som polerades spegelblankt (se bild).


Jag är inte imponerad av originalstartmotorn. Bendixdrevet som genom spiralgänga och tröghet förs i ingrepp åker ur ingreppet så fort motorn tänder till. Om motorn inte startar får man vänta till den slutar rotera och prova igen. Kan bli flera försök. Irriterande!