Fordon nu

Nuvarande fordon

"Kosmos" lyfter bort skynket från vår nya bil, en SAAB 9-5 kombi 2008.


FMR 645 visar sig i full glans!

SAAB:en körs ut på gården av säljaren.

Vi konstaterar att kamremmen är av. På en 16-ventilsmotor är det katastrof.

Så står den nya bilen hemma på gården och blänker (så länge det varar).

Det nygamla topplocket på plats. Nu gäller det att ställa in rätt.

Robert ställde upp och hjälpte till. Vi mekar bra ihop. Jag har rutin och Robert skruvar bra.

Jag måste berätta om världens dyraste glödlampor! I vår SAAB 9-5 1999 började instrumentlampor att gå sönder. Först blev det mörkt från 0 till 50 km/tim. Det kan man leva med. Efter en tid blev 50-100 km/tim svart. Nu blev det knepigare. På vintern är det mörkt och svårt att se hastighetsmätaren. Inte så bra att chansa hur fort det går i dessa fartkameratider. Som den mekaniker man är så var det inte aktuellt att lämna in bilen. En söndag kastade jag mig in i bilen  för att leta på instrumentlamporna. Detta var inte lätt! Både färddator och stereo behövde demonteras. Därefter gick det med trix o fix att lirka ut instrumentet. Jösses va lampor det är i ett modernt instrument. Alla kontrollampor och belysning, tror det var över 30 st. Jag lokaliserade de trasiga lamporna som jag tog med till Shell i Grängesberg. Dom hade en sortimentlåda med ett 20-tal olika instrumentlampor. Ingen passade! Är det nödvändigt att ha så många olika lampor? Jag insåg att det måste bli ett besök på SAAB-verkstaden på måndagen. Bilen startade inte utan instrument och färddator så jag fick sätta tillbaka allt provisoriskt för att kunna köra till jobbet.


På lunchrasten åkte jag till Björkmans Bil för att inhandla 2 st instrumentlampor. Pga sjukdom var dom en personal kort, därför var det ingen bemanning vid reservdelsdisken. Då det är tråkigt att bara stå där så gick jag till utställningshallen. Där träffade jag säljaren "Kosmos"! SAAB-fabriken var i kris så suget efter SAAB:ar var dåligt. Han visade en SAAB i datorn med riklig utrustning, den stod i Västerås. Han drog av 70.000 kr direkt på listpriset utan att jag visat jättestort intresse. Då blev jag intresserad. Jag köpte glödlamporna till instrumentet och sedemera SAAB:en.


Som en oväntad bonus fick vi efter 6 månader 10.000 kr pga att vi köpt en BioPower miljöbil. Motorn är på 2,3 lit och levererar 180 hkr med bensin och 210 hkr med etanol. Skillnaden märks tydligt! Det blir en extra kick med E85. Tyvärr är bilen törstig oavsett vad man kör på. Lite trist med en i övrigt utmärkt bil. Nu är den troligen inte värd många tusen så vi får nog behålla den iaf.

Denna bil kom jag över av en slump. En man ringde till skolans Fordonsprogram och undrade om vi kunde reparera hans Renault Clio där kamremmen gått av när han var i Borlänge. Han hade kollat med skolan i Borlänge men dom ville inte åta sig jobbet. Efter att ha överlagt med mina kollegor så avböjde även vi. Jag hade medlidande med mannen som kom från Stockholm för att åka skidor i Romme. Vid återkomsten till Stockholm skulle han lämna in bilen för kamremsbyte. Nu stod bilen vid Volvo i Borlänge och han hade åkt hem till Stockholm. Jag erbjöd honom att själv köpa bilen för att laga den på Påsklovet. I rådande läge fick jag bilen ganska billigt, åkte till Borlänge och drog hem den på en kärra.


På lovet tog jag in bilen på skolan och skruvade av topplocket. 12 av 16 ventiler var mer eller mindre krökta. En koll med Mekonomen visade att det inte skulle löna sig att köpa nya ventiler. Jag åkte till Demia och köpte ett begagnat topplock för en överkomlig summa. Robert hjälpte mig att skruva på helgen. Packningssats var inhandlad och verktyg för inställning av kamrem lånade. Vi fick ihop bilen och den gick som en klocka. Gummifästena för krängningshämmaren byttes ut och sedan var det bara att sälja bilen - trodde jag! När Karin kört bilen några gånger blev hon så förtjust i den att vi behöll den. Nu har vi haft bilen i 5 år och den har krävt förvånansvärt lite underhåll. Några tändspolar har jag bytt och sommaren 2015 blev det helrenovering av bromsrna fram samt byte av spindelleder. Inte mycket att bråka om på 5 år!