Motorrenovering

Fam Windle

DU HAR NU HAMNAT HOS WINDLE I DALARNA

Klicka på bilden för att se den större

Motorrenovering

Motorn - det blev lite mer.

Som jag nämnde i inledningen kunde jag inte låta bli, jag lyfte ur motor och växellåda. Efter en ordentlig rengöring började jag fundera om toppen var konverterad för blyfri bensin. Finns bara ett sätt att ta reda på detta. Skruva av toppen! Den var inte anpassad för blyfritt. Jag hade sett annons på Blocket om nya topplock. MG Center Sweden sålde nya topplock med stålsäten för strax under 8 tusen. Jag slog till och beställde! Toppen kom och den såg imponerande ut, ända till jag tittade närmare. Det var bara ventilsätena som var bearbetade. Förbränningsrum och kanaler var väldigt råa! Jag fick plocka fram slipmaskin och sätta igång att slipa kanaler och förbränningsrum.

Så här står det i MG Centers annons...

Specifikation för fabriksny cylindertopp.

Är avsedd att köras på blyfri bensin. Har stålsäten.

Har större förbränningsrum och är bearbetat mer än standard cylindertopp. Enkel ventilfjäder. Stor insugningsventil. Inline oljematning till vippbrygga.

Denna cylindertopp ökar effekten med ca:15 hästar jämfört med standard topp.


Tidigare stod det också att toppen motsvarade en steg 2 topp. Jag blev lite sur och skrev till MG Center om att toppen var helt obearbetad och inte motsvarade en steg 2 topp. - Är du inte nöjd så skicka tillbaka toppen, blev svaret! Efter ytterligare brevväxling sade dom att dom skulle ta bort steg 2 topp. Så har skett men dom skriver fortfarande att den är mer bearbetad, har större förbränningsrum, större ventiler och ger 15 hästar extra. Ventilerna är inte större, toppen är inte bearbetad och ett större förbränningsrum skulle sänka kompressionen vilket knappast höjer effekten! Dåligt!

 

Det blev med tiden så att jag köpte en ny kamaxel och lyftare. Jag tog ur en kolv och tyckte att kolvringarna såg lite trötta ut så jag beställde en ringsats också. Jag ska hona  ur cylindrarna så det blir lite repor för oljan att fastna i. Man ska inte vara dumsnål. Jag ska byta vevlager också. Allt är isär, bara att montera nya lager.

Reservdelar beställdes från Moss.

Efter genomgång av bilen beställde jag en ansenlig mängd delar. Generator, startmotor, ventilkåpa, elkylfläkt, avgssystem, suflett, mattor, ratt, motorfästen, oljekyl med slangar, tändkablar, rotor, brytare samt en massa ytterligare. Inköpet finns på bild.