Framvagnen

Klicka på en siffra för att komma till nya avsnitt ->> 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10

Klicka på bilden för att se den större

Projektbeskrivning

Renovering av framvagnen.

Bilen hade nya stötdämpare, nya bromsskivor och utbytes bromsok. Dock var gummi-bussningarna till länkarmarna dåliga och framvagnen hade lager av fett och smuts. Jag har skrapat bort gammal underredsmassa från karossen men det var svårt att komma åt bakom stötdämparna. Dessa tre faktorer gjorde att jag demonterade hela framvagnen. Det är 4 stora skruvar genom rambalken som håller framvagnen. Rattstången och bromsledningarna måste lossas. Inga stora ingrepp. En av de stora skruvarana satt fast och behövde lite övertalning för att ge sig. Robert hjälpte mig att lyfta upp hela framvagnen på ett litet bord. Det används ett antal kronmuttrar med saxpinne och dessa har setat länge. Bara att dra av saxpinnarna och sedan med försiktighet borra ur dessa. För att hantera fjäderspänningen fick jag hitta på en lösning med gängade stänger för att lossa spindeln och sedan släppa ut fjädrarna. Allt går men det tar tid.


Hela framvagnen togs isär. Gammal smuts skrapades bort. Balken, fjädrarna och bärarmarna lämnades till blästring och målning. Resultatet blev jättebra!


Monteringen gjordes med nya skruvar och nya gummin vid bärarmarnas inre fäste. Även nya smörjnipplar monterades.


När jag tog loss hjulnaven upptäckte jag att justeringen av lagren inte utförsts på rätt sätt. Dessutom saknades skyddskapslarna till hjullagren. När jag skulle beställa dessa delar upptäckte jag att hjullagersatser var väldigt överkomliga i pris. Jag beställde 2 satser. Det sitter distanser mellan lagren som tillsammans med shims bestämmer förspänningen på lagren. Några shims av olika tjocklek beställdes också.


Lagren monterades i navet. Det inre lagret sätts på plats och navet sätts på spindeln. Distanshylsan träs på axeln och ett antal shims monteras. Så sätts yttre lagret på plats, brickan och kronmuttern. När muttern är dragen känner man på navet hur mycket det glappar. Egentligen skulle man mäta glappet med en indikatorklocka på magnetstativ men jag gick på känsla. Tog loss mutter bricka och lager samt så mycket shims som glappet varit. Efter några försök var glappet borta men navet snurrade lätt på axeln. Kronmuttern är lite trixig att låsa. Hjulnaven går ut från skivan en bra bit. I naven finns ett hål där saxpinnen sätts i och låses.


Hjulspindlarna kändes bra, inga bussningar byttes ut.


Styrväxeln rengjordes och målades. Nya skyddsbälgar monterades. Framvagnen redo för tjänstgöring.