MG projekt

Fam Windle

DU HAR NU HAMNAT HOS WINDLE I DALARNA

Klicka på bilden för att se den större

Projektbeskrivning

Jag köper en MGB av Niklas i Falun. Han har renoverat den några år men saknar tiden att hålla på med den.

Efter köpet fraktar jag bilen till skolans fordons-utbildning. Då det är en veteranbil så passar den inte så bra för eleverna att skruva på. Jag jobbar med den på lediga stunder (som inte är många). En inspektion av bilen visar att det finns en hel del att göra. Rost på framskärmar, frontplåt, tröskellådor och bakskärmar. Utsliten kardanaxel, Weberförgasare med insug som omöjliggör montering av luftfilter, slitna säten, dålig suflett mm..

Första åtgärden - fixa kardanaxeln!

Jag åker till Tyresö söder om Stockholm för att köpa 4 fälgar. Till min stora glädje får jag även köpa en kardanaxel och ett insugningsrör till Weberförgasaren. Den "nya" kardanaxeln plockas isär, rengöres och målas. En ny kardanknut monteras. Ett litet men välbehövligt steg framåt.

Nästa åtgärd - ta bort framskärmarna.

Framskärmarna var rostiga i bakre nederkanten och jag ville se hur det var på karossen så skärmarna måste bort. Dom är förvisso skruvade, men det är många skruvar på delvis knepiga ställen. Stötfångaren måste bort, vindrutan demonteras, strålkastare och blinkerts tas bort och därefter alla skruvar på konstiga ställen. Det gick till slut! Lyckligtvis var karossen hel, däremot saknades de plåtar som sitter bakom framhjulet och ska skydda mot att smuts kastas in mellan skärm och kaross. Dessa plåtar fanns med i köpet. En svetsmutter saknades, annars var det bara att friska upp gängorna och montera plåten. Den urgamla underredsmassan skrapades bort då ny skalll strykas på så småningom.

Motorn åker ur - och lite till.

Generator och startmotor skulle bytas och både motor och växellåda skulle må gott av en ordentlig rengöring. Det gick inte att låta bli, jag lyfte ur motor och växellåda. I första hand blev det en ordentlig rengöring av hela paketet. Växellådan togs bort för kontroll av kopplingen. När jag kommit så långt började jag fundera om toppen var konverterad för blyfri bensin. Finns bara ett sätt att ta reda på detta. Skruva av toppen! Den var inte anpassad för blyfritt. Jag hade sett annons på Blocket om nya topplock. MG Center Sweden sålde nya topplock med stålsäten för strax under 8 tusen. Jag slog till och beställde! Toppen kom och den såg imponerande ut, ända till jag tittade närmare. Det var bara ventilsätena som var bearbetade. Förbränningsrum och kanaler var väldigt råa! Jag fick plocka fram slipmaskin och sätta igång att slipa kanaler och förbränningsrum.

Så här står det i MG Centers annons...

Specifikation för fabriksny cylindertopp.

Är avsedd att köras på blyfri bensin. Har stålsäten.

Har större förbränningsrum och är bearbetat mer än standard cylindertopp. Enkel ventilfjäder. Stor insugningsventil. Inline oljematning till vippbrygga.

Denna cylindertopp ökar effekten med ca:15 hästar jämfört med standard topp.

Tidigare stod det också att toppen motsvarade en steg 2 topp. Jag blev lite sur och skrev till MG Center om att toppen var helt obearbetad och inte motsvarade en steg 2 topp. - Är du inte nöjd så skicka tillbaka toppen, blev svaret! Efter ytterligare brevväxling sade dom att dom skulle ta bort steg 2 topp. Så har skett men dom skriver fortfarande att den är mer bearbetad, har större förbränningsrum, större ventiler och ger 15 hästar extra. Ventilerna är inte större, toppen är inte bearbetad och ett större förbränningsrum skulle sänka kompressionen vilket knappast höjer effekten!

Det blev med tiden så att jag köpte en ny kamaxel och lyftare. Jag tog ur en kolv och tyckte att kolvringarna såg lite trötta ut så jag beställde en ringsats också. Jag ska hona ur cylindrarna så det blir lite repor för oljan att fastna i. Man ska inte vara dumsnål. Jag ska byta vevlager också. Allt är isär, bara att montera nya lager.

Weberförgasare med problem - nu löst!

Efter genomgång av bilen beställde jag en ansenlig mängd delar. Generator, startmotor, ventilkåpa, elkylfläkt, avgssystem, suflett, mattor, ratt, motorfästen, oljekyl med slangar, tändkablar, rotor, brytare samt en massa ytterligare. Inköpet finns på bild.

Reservdelar beställdes från Moss.

När jag köpte bilen satt det en Weberförgasare på motorn. Jag tror att den kan fungera tom bättre än SU-förgasarna som är original. Det var dock ett problem. Insugningsröret var så långt att det inte fanns plats för luftfiltret. Inte kul att börja kapa i karossen för att få plats. Som jag tidigare nämnde var jag till ??? och köpte fälgar. Säljaren körde bantävling med sin MGB. I en låda fick jag syn på ett kort insugningsrör till en Weber. Jag fick köpa detta. Nu finns det plats för luftfiltret. Det vore väl konstigt om det inte ska krångla lite ändå. Gasreglaget passade inte på det korta röret. Jag har fått tillverka ett nytt. Finns på bild.

Rost tidigare lagad.

När jag köpte bilen var en del rost redan fixad. Golvet och balkar under var bytt. Allt som är klart känns bra. Det finns rostlagning så det räcker ändå.

Reparation av frontplåten.

Ett påbörjat projekt är fronten. Jag har tagit loss denna och gjort lufthål, mest för utseendets skull. På bägge sidor har rosten fått fäste, det behövs ny plåt. Jag har klippt till en remsa med rätt bredd.

  • Jag sätter plåten på plats med svetstänger.
  • Jag ritar på framsidan var plåten ska kapas.
  • Jag ritar på baksidan var hålen skall vara.
  • Därefter kapar jag bort den rostiga delen.
  • Hålen fixas och ytterkanten bockas.
  • Färgen slipas bort där svetsning ska ske.
  • Plåten passas in och punktsvetsas.
  • Svetsen slipas ner på båda sidor. Fixat!

Därefter upprepas proceduren på andra sidan och slutligen slipas hela fronten för lackning.

Renovering av framvagnen.

Bilen hade nya stötdämpare, nya bromsskivor och utbytes bromsok. Dock var gummibussningarna till länkarmarna dåliga och framvagnen hade lager av fett och smuts. Jag har skrapat bort gammal underredsmassa från karossen men det var svårt att komma åt bakom stötdämparna. Dessa tre faktorer gjorde att jag demonterade hela framvagnen. Det är 4 stora skruvar genom rambalken som håller framvagnen. Rattstången och bromsledningarna måste lossas. Inga stora ingrepp. En av de stora skruvarana satt fast och behövde lite övertalning för att ge sig. Robert hjälpte mig att lyfta upp hela framvagnen på ett litet bord. Det används ett antal kronmuttrar med saxpinne och dessa har setat länge. Bara att dra av saxpinnarna och sedan med försiktighet borra ur dessa. För att hantera fjäderspänningen fick jag hitta på en lösning med gängade stänger för att lossa spindeln och sedan släppa ut fjädrarna. Allt går men det tar tid.

Målsättningen är att ta isär alla delar och lämna flertalet av dom till blästring och målning.

Blästring och målning klart! Resultatet blev jättebra. Monteringen pågår. Nya gummibussningar, smörjnipplar och hjullager monteras.

Rost i tröskelplåtens främre del.

En rostskada som inte har ekonomiplåt är höger tröskel. Jag klipper och bockar en plåt som täcker ca 1/3 av tröskeln nerifrån. Det verkar ha setat skruvar i nederkant. Jag ska se om dom går att få loss med värme. Plåten var sämre än jag trodde. Det blev en plåt hela vägen upp till bockningen.

Lite trixande att få till avsmalningen framåt men det gick. Vi får se hur jag löser det med sktuvarna i nederkanten.

Rost i framskärmarnas bakre nedre del.

Nu har jag gett mig på en framskärm. Jag har ekonomiåplåtar till nederdelen ev bakkanten. Det verkar vara halvdålig passform på plåtarna. Jag måste knacka till kanten för att de ska passa mot tröskeln. Det behövdes även för att kunna följa den insvängda formen. Plötsligt mycket mer jobb än man väntat sig. Det ska aldrig vara lätt.